سوالات آموزگار ابتدایی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ آموزش و پرورش
👈 سوالات جدید (اگر قصد شرکت در آزمون آموزش و پرورش دارید باید این سوالات را بلد باشید)
✅ کدام نوع ارزشیابی برای شناسایی و رفع نقاط ضعف و قوت دانش آموزان در طول فرآیند یادگیری به کار می رود؟
الف) ارزشیابی تراکمی
ب) ارزشیابی تشخیصی
ج) ارزشیابی تکوینی
د) ارزشیابی توصیفی
✅مهم ترین ابزار اندازه گیری در سنجش موقعیتی چیست؟
الف) مصاحبه
ب) مشاهده
ج) مقیاس درجه بندی
د) پرسشنامه
✅ کدام مورد از ویژگیهای ارزشیابی توصیفی محسوب نمی شود؟
الف) استفاده از ابزارهای متنوع برای جمع آوری اطلاعات
ب) توجه به پیشرفت تحصیلی به جای آزمونهای پایانی
ج) تمرکز بر مقیاس کمی به جای کیفی
د) افزایش بهداشت روانی محیط یادگیری
✅ اگر معلمی از دانش آموزان بخواهد پس از بازدید از یک موزه گزارشی کتبی تهیه کنند از کدام نوع آزمون عملکردی استفاده کرده است؟
الف) آزمون کتبی عملکردی
ب انجام عملکرد در موقعیت شبیه سازی شده
ج) آزمون شناسایی
د) نمونه کار
✅کدام یک از روشهای زیر جزو سنجش رفتاری محسوب نیست؟
الف) سنجش نهان یابی
ب) ایفای نقش
ج) کارپوشه
د سنجش قیاس پذیر
✅کدام روش سنجش دیدگاهی طولی از رشد و الگوهای تغییر دانش آموز در طول یک دوره زمانی ارائه می دهد؟
الف) واقعه نگاری
ب) سنجش تکوینی
ج) سنجش نهان یابی
د سنجش موقعیتی
✅در ارزشیابی توصیفی کدام مورد به عنوان مرجع اصلی تصمیم گیری در خصوص ارتقای دانش آموزان مطرح شده است؟
الف) نمرات امتحانات نهایی
ب نمرات امتحانات میان ترم
ج) معلم و شورای مدرسه
د) والدین
✅در کدام نوع ارزشیابی مهارتها و دانشهای پیش نیاز دانش آموزان سنجیده می شود؟
الف) ارزشیابی تکوینی
ب ارزشیابی تشخیصی
ج) ارزشیابی آمادگی
د) ارزشیابی تراکمی
✅ کدام توصیه در مورد تهیه و اجرای پرسشنامه های سنجش عاطفی صحیح است؟
الف) تعداد سوالات تا حد امکان زیاد باشد.
ب از نوشتن جملات منفی پرهیز شود.
ج) جملاتی نوشته شود که معرف واقعیتها باشند نه عواطف.
د در هر سوال بیشتر از یک اندیشه قرار داده شود.
✅ مهمترین فایده استفاده از کارپوشه چیست؟
(الف) آگاهی والدین از پیشرفت فرزندشان
(ب) خاصیت دوگانه سنجش و آموزش
(ج) نظارت دانش آموز بر پیشرفت خود
د ارائه دیدگاه واقعی از یادگیری
✅در مقیاس های درجه بندی کدام مقیاس از واژه هایی مانند خیلی زیاد"، "کم" و "متوسط" استفاده می کند؟
(الف) مقیاس نگاره ای توصیفی
ب) مقیاس عددی
(ج) مقیاس نگاره ای
د) مقیاس مشاهده ای
✅کدام یک از انواع بازخورد شامل صحبت های شفاهی معلم در حین انجام فعالیت های یادگیری است؟
الف) بازخورد رسمی
ب) بازخورد غیر رسمی
(ج) بازخورد کمی
د) بازخورد توصیفی
✅ از کدام روش سنجش میتوان برای سنجش عواطف دانش آموزان استفاده کرد؟
الف) مصاحبه
ب) نظارت شخصی
(ج) آزمونهای عملکردی
د یادداشتهای روزانه
✅نوشتن داستان کوتاه با طرح یک مسئله ریاضی مثالهایی برای کدام نوع آزمون عملکردی هستند؟
الف) آزمون شناسایی
ب آزمون کتبی عملکردی
(ج) انجام عملکرد در موقعیت شبیه سازی شده
د) نمونه کار
✅ کدام مورد در خصوص تفاوت روخوانی و روان خوانی صحیح است؟
الف) روخوانی مهارت شنیداری و روان خوانی مهارت دیداری است.
(ب) روخوانی مهارت دیداری و روان خوانی مهارت شنیداری است.
(ج) روخوانی شامل بخش خوانی و روان خوانی شامل شمرده خوانی است.
د) روخوانی شامل شمرده خوانی و روان خوانی شامل بخش خوانی است.
✅ در رسم الخط آموزشی قرآن اکتفا به علائم ضروری به چه معناست؟
الف) نوشتن همه حرکات و علائم به صورت کامل
(ب) استفاده از خط فارسی در نگارش قرآن
(ج) استفاده نکردن از علائم همراه صداهای کشیده
د) خلوت و آسان کردن خط قرآن با استفاده از علائم لازم و ملفوظ
✅ هدف اصلی از فعالیت «پیام قرآنی» چیست؟
(الف) حفظ متن پیام قرآنی
(ب) کسب مهارت تدبر در قرآن کریم
(ج) آشنایی با قرائت صحیح
د) یادگیری ترجمه کلمه به کلمه
✅کدام توانایی هدف مشترک دروس قرآن و هدیه های آسمانی است؟
الف) حفظ احادیث
ب یادگیری داستانهای زندگی پیامبران
(ج) تفکر در پیام قرآن و درک مفهوم آنها
د) آشنایی با زبان عربی
✅ در آموزش مفاهیم پیامبری به کودکان دوره ابتدایی تأکید بر کدام مفهوم توصیه نمی شود؟
(الف) صبر و خوش اخلاقی پیامبران
ب) عصمت و وحی
(ج) داستانهای شیرین از زندگی پیامبران
د) الگو قرار دادن پیامبران در زندگی روزمره
✅ در کلاس قرآن چه زمانی از قرائت الگوی صوتی کتاب گویا استفاده میشود؟
(الف) همزمان با آموزش روخوانی
ب) قبل از آموزش روخوانی
(ج) پس از آموزش روخوانی
د) به سلیقه معلم بستگی دارد.
✅ کدام یک از فعالیتهای کتاب هدیه های آسمان با هدف تثبیت هویت دینی» طراحی شده است؟
الف) فعالیت "بدانیم"
ب فعالیت با خانواده"
(ج) فعالیت گفت و گو کنیم
د) فعالیت کامل کنیم"
✅ کدام گزینه به اشتراک دو برنامه درسی قرآن و هدیه های آسمانی اشاره دارد؟
الف) آموزش آداب و احکام دینی
ب آموزش صرفاً روخوانی قرآن
ج) آموزش حفظ احادیث
د) تفکر در پیام قرآن و درک مفاهیم آن
✅ ساختار «پیمانه ای در کتاب هدیه های آسمان به معلم این امکان را میدهد که چه کاری انجام دهد؟
(الف) همه درسها را به ترتیب کتاب درسی تدریس کند.
ب درسها را بر اساس نیاز دانش آموزان جابه جا کند.
(ج) درس ها را با توجه به تقویم زمانی جلو یا عقب بیندازد.
د) درسها را به صورت حفظی تدریس کند.
✅ در تدریس دینی کدام یک از سرفصلهای زیر به شکل تلفیقی با سایر دروس ارائه می شود؟
الف) حوزه خودشناسی
ب) حوزه خداشناسی
ج) حوزه معادشناسی
د) حوزه نبوت
✅ کدام یک از اهداف کلی آموزش ریاضی در دوره ابتدایی نیست؟
الف) آشنایی با مفاهیم هندسی
ب رسیدن به نگرش مثبت به ریاضی
(ج) آشنایی با آمار و احتمال
د) آشنایی با جبر
✅ کدام مورد در خصوص رویکرد برنامه درسی ریاضی صحیح است؟
(الف) رسالت آموزش و پرورش شکوفا کردن استعدادهاست.
ب برای رشد مهارتهای تفکر دانش آموزان نیازی به تلاش نیست.
(ج) توانایی کشف معارف بشری فقط در برخی از دانش آموزان وجود دارد.
د در آموزش ریاضی باید فقط از یک شیوه استفاده کرد.
در آموزش ریاضی استفاده از انگشتان به عنوان ابزار شمارش چه وضعیتی دارد؟
(الف) در نظام آموزشی جدید مورد تأکید است.
ب در نظام آموزشی قدیم و جدید به شدت تقبیح میشود.
(ج) موجب وابستگی دانش آموز می شود.
د) فقط در نظام آموزشی قدیم مورد استفاده قرار می گرفت.
کدام یک از اهداف زیر در حیطه دانش قرار ندارد؟
الف) توانایی بررسی الگوها و روابط
ب آشنایی با مفاهیم اساسی هندسه
(ج) آشنایی با مفاهیم عدد و عملیات مربوط به آن
د آشنایی با روشهای آماری برای نمایش و تحلیل داده ها
اگر یک معلم برای آموزش ریاضی از چند الگو اجتماعی اطلاعات پردازی انفرادی رفتاری استفاده کند کدام مورد را مورد
توجه قرار داده است؟
(الف) نیاز و توان دانش آموزان
ب) محتوای کتاب درسی
(ج) سلیقه خود
د) زمان تدریس
کدام یک از موارد زیر جزو اهداف فرایندی درس ریاضی است؟
الف) مفاهیم عددی
ب) استدلال و اثبات
ج) محاسبات عددی
د) آشنایی با الگوها
در یک مسئله با پاسخ باز چند جواب احتمالی وجود دارد؟
الف) فقط یک جواب صحیح
ب چندین جواب
(ج) یک جواب قطعی
د) هیچکدام
به دانش آموزانی که با استفاده از ابزارها و ساختن اشکال مفاهیم را یاد میگیرند و مهارت کسب می کنند چه می گویند؟
الف) دانش آموزان کلامی
ب) دانش آموزان ذهنی
(ج) دانش آموزان تصویری
د دانش آموزان دست ورز
اگر معلمی بخواهد مهمترین بخش فرآیند یادگیری را طراحی کند باید به کدام سوال پاسخ دهد؟
(الف) چگونه تدریس کنم؟
ب چه چیزی آموزش دهم؟
(ج) چگونه ارزشیابی کنم؟
د چه کسانی را ارزشیابی کنم؟
کدام مورد در مورد استفاده از راهبرد حل مسئله" صحیح است؟
(الف) تنها در مسائل ریاضی کاربرد دارد.
ب برای حل آن باید از یک راهبرد مشخص استفاده کرد.
ج) تنها در کلاسهای خاصی استفاده میشود.
د) موجب رشد تواناییهای فکری دانش آموزان میشود.
در شب هفتم ماه قمری ماه به کدام شکل در آسمان دیده می شود؟
الف) هلال نازک
ب) نیم دایره
(ج) کامل
د) سه چهارم
کدام عبارت در مورد حل شدن مواد در آب صحیح است؟
(الف) هر چه دمای آب پایین تر باشد مواد سریع تر حل میشوند.
ب هر چه اندازه ذرات ماده کوچک تر باشد سرعت حل شدن بیشتر است.
(ج) پودر نبات کندتر از شاخه نبات در آب حل می شود.
د هر چه حجم آب بیشتر باشد مواد سریع تر حل می شوند.
فرآیند مشاهده یک پدیده فیزیکی مانند تبخیر آب شامل کدام موارد است؟
(الف) بکارگیری حواس پنج گانه
ب) ثبت اطلاعات
(ج) تفسیر اطلاعات
د) هر سه مورد
کدام یک از اهداف آموزش علوم در دوره ابتدایی نیست؟
الف) آشنایی با فرآیندهای علمی
ب توانایی انجام پژوهش
(ج) آشنایی با مفاهیم نظری پیچیده
د) پرورش خلاقیت
برای نمایش تأثیر دما بر سرعت حل شدن یک ماده کدام آزمایش مناسب است؟
(الف) حل کردن شکر در آب سرد و آب گرم
ب حل کردن پودر شکر و شکر معمولی در آب
(ج) حل کردن نمک در آب و الکل
د حل کردن شکر در آب با هم زدن و بدون هم زدن
کدام یک از عوامل زیر در سرعت تبخیر آب تأثیر گذار است؟
الف) دمای آب
ب) میزان رطوبت هوا
(ج) جریان هوا
د) هر سه مورد
در آزمایش مربوط به تأثیر اندازه ذرات بر سرعت حل شدن متغیر مستقل کدام است؟
الف) دمای آب
(ب) میزان هم زدن
(ج) اندازه ذرات ماده
د زمان لازم برای حل شدن
هدف اصلی از آموزش علوم در دوره ابتدایی چیست؟
(الف) حفظ کردن مفاهیم علمی
ب آماده سازی دانش آموزان برای رشته های تخصصی
(ج) پرورش تفکر علمی و کنجکاوی
د آشنایی با زندگی دانشمندان
در کدام نوع خاک آب به سرعت بیشتری نفوذ می کند؟
الف) خاک رس
ب) خاک شنی
(ج) خاک باغچه
د) خاک ماسه ای
کدام یک از موارد زیر جزو منابع انرژی تجدیدپذیر است؟
الف) نفت
ب گار طبیعی
(ج) زغال سنگ
د) انرژی خورشیدی
برای تولید یک محصول جدید کدام فرآیند زیر از اهمیت بالایی برخوردار است؟
الف) آزمون و خطا
ب) طراحی و ساخت
ج) تحقیق و پژوهش
د) هر سه مورد
اگر در یک مدار الکتریکی لامپ روشن نشود کدام مورد ممکن است علت آن باشد؟
الف) قطعی در سیم
(ب) سوختن لامپ
ج) تمام شدن باتری
د) هر سه مورد
کدام یک از موارد زیر جزو حواس پنج گانه انسان نیست؟
الف) بینایی
ب چشایی
(ج) تعادل
د) لامسه
در چرخه آب در طبیعت کدام فرآیند پس از تبخیر رخ میدهد؟
الف) بارش
ب) میعان
(ج) نفوذ در خاک
د) جاری شدن آب
برای اندازه گیری دمای بدن انسان از کدام ابزار استفاده می شود؟
الف) فشار سنج
ب) دماسنج
(ج) متر
د) ساعت
۱ در کدام نوع ارزشیابی نتایج آزمون به منظور اصلاح فرآیند تدریس استفاده می شود؟
الف) پایانی
ب) تکوینی
(ج) تشخیصی
د) مقایسه ای
کدام مورد از ویژگیهای ارزشیابی تکوینی است؟
الف) انجام در پایان سال تحصیلی
ب) تمرکز بر مقایسه دانش آموزان با هم
(ج) ارائه بازخورد مستمر
د) استفاده صرف از آزمون کتبی
در روش مشاهده رفتاری کدام ابزار مناسب تر است؟
الف) پرسشنامه
ب) مقیاس درجه بندی
(ج) آزمون کتبی
د) آزمون عملکردی
مهمترین مزیت استفاده از کارپوشه در ارزشیابی چیست؟
الف) کاهش زمان ارزشیابی
ب امکان مقایسه سریع تمرات
(ج) ارائه تصویری واقعی تر از یادگیری
د حذف نیاز به آزمون کتبی
د در کدام روش سنجش دانش آموز باید مهارت خود را در یک موقعیت شبیه سازی شده نشان دهد؟
الف) سنجش عملکردی
ب) کارپوشه
(ج) آزمون کتبی
د) پرسشنامه
هدف اصلی بازخورد سازنده در ارزشیابی چیست؟
الف) ایجاد رقابت بین دانش آموزان
ب) تقویت نقاط قوت و بهبود ضعف ها
(ج) ثبت نمره در پرونده تحصیلی
د) کاهش حجم محتوای آموزشی
کدام یک از موارد زیر جزو اهداف برنامه درسی دینی ابتدایی است؟
الف) آموزش تفصیلی احکام فقهی
ب) تقویت مهارت تدبر در قرآن
(ج) آموزش مباحث تخصصی کلامی
د) آموزش خطبه های کامل
استفاده از قرائت الگو در آموزش قرآن چه زمانی مفید است؟
الف) زمانی که دانش آموز با متن قرآن آشنا باشد
ب هنگام آموزش تلفظ صحیح آیات
(ج) فقط در آزمون پایانی
د پس از حفظ کامل سوره
. یکی از ویژگیهای رسم الخط آموزشی قرآن چیست؟
الف) درج تمامی علائم حرکتی و همزه ها
ب) حذف علائم غیر ضروری برای تسهیل خواندن
(ج) استفاده از خط شکسته نستعلیق
د) عدم استفاده از علائم وقف
۱۰ هدف مشترک قرآن و هدیه های آسمان در دوره ابتدایی چیست؟
الف) حفظ کامل آیات
ب درک مفهوم پیام های قرآنی
ج) آموزش خط نسخ
د) آموزش قواعد تجوید پیشرفته
۱۱ در آموزش ریاضی کدام هدف در حیطه نگرش قرار می گیرد؟
الف) توانایی حل معادلات
(ب) برقراری ارتباط میان مفاهیم
(ج) ایجاد نگرش مثبت نسبت به ریاضی
د) محاسبه محیط اشکال
۱۲ یکی از اهداف فرایندی درس ریاضی کدام است؟
الف) یادگیری تاریخ ریاضیات
ب) استدلال و اثبات
(ج) حفظ فرمول ها
د) شمارش اعداد
۱۳ در حل مسئله باز ویژگی اصلی چیست؟
الف) فقط یک پاسخ درست دارد
ب چندین پاسخ احتمالی دارد
(ج) پاسخ از قبل تعیین شده است.
د) پاسخ باید کوتاه باشد
۱۴ در آموزش علوم مشاهده باید شامل کدام مورد باشد؟
الف) استفاده از ابزار برای مشاهده غیر مستقیم
ب افزودن نظر شخصی به نتایج
(ج) حذف استفاده از حواس پنج گانه
د انکا صرف به کتاب درسی
۱۵ تغییر دمای آب بر سرعت حل شدن مواد چگونه است؟
الف) دمای بالاتر باعث کاهش سرعت حل شدن میشود.
ب دمای بالاتر باعث افزایش سرعت حل شدن میشود
(ج) تاثیری ندارد
د) فقط در مواد جامد موثر است.
۱۶ در آزمایش آهنربای الکتریکی برای افزایش قدرت جذب کدام اقدام موثر است؟
الف) کاهش تعداد دور سیم
ب استفاده از باتری با ولتاژ بالاتر
(ج) استفاده از سیم ضخیم تر
د) حذف یک باتری
۱۷ کدام یک از مراحل آموزش علوم به مهارت پیش بینی مربوط است؟
الف) جمع آوری داده ها
ب) تحلیل نتایج
(ج) حدس زدن پیامد آزمایش
د) نتیجه گیری نهایی
۱۸ در فارسی فعالیت درست و نادرست مربوط به کدام مهارت است؟
الف) روخوانی
ب) درک مطلب
ج) نگارش
د) واژه آموزی
۱۹ هدف از آموزش املا تقریری» چیست؟
الف) تقویت حافظه دیداری
ب) تقویت دقت شنیداری و نوشتاری
ج) آموزش معنی واژه ها
د) حفظ متن درس
۲۰ بند توصیفی بیشتر به کدام ویژگی اشاره دارد؟
الف) بیان وقایع به ترتیب زمانی
ب) ترسیم ویژگیها و خصوصیات یک موضوع
(ج) استفاده از جملات مستقیم
د) بیان رویدادهای تاریخی
۲۱ در مطالعات اجتماعی عنصر کلیدی آموزش جغرافیا چیست؟
الف) نقشه
ب) نمودار
(ج) فیلم آموزشی
د) پرسشنامه
۲۲ آموزش مهارت نه گفتن بهتر است با کدام روش انجام شود؟
الف) بازگو کردن خاطره
ب) بحث گروهی
(ج) آزمون کتبی
د) حفظ متن
۲۳ در ارزشیابی عملکردی کوتاه مدت مثال مناسب کدام است؟
الف) تحقیق میدانی چند هفته ای
(ب) رسم نمودار از داده های داده شده
(ج) مصاحبه با چند نفر در شهر
د) ساخت ماکت
۲۴ هدف اصلی آموزش در محیط واقعی زندگی چیست؟
الف) افزایش نمرات آزمون
(ب) یادگیری پایدار به دلیل عینی بودن
(ج) کاهش محتوای کتاب درسی
د) ایجاد رقابت
۲۵ در آموزش هدیه های آسمان فعالیت با خانواده» چه هدفی دارد؟
الف) تمرین نوشتن داستان
ب تثبیت هویت دینی
(ج) آموزش مفاهیم اجتماعی
د) حفظ احادیث
منبع:
- ۰ نظر
- ۱۲ مرداد ۰۴ ، ۱۵:۱۵